World of Warcraft - Classic
WoW (World of warcraft) הוא משחק תפקידים המוני (MMORPG).
משחק תפקידים המוני הוא משחק שניתן לשחק ברשת עם אנשים מכל רחבי הכולם.
המשחק הוא בתשלום חודשי של כ-11 יורו בחודש.
במשחקים המונים הכרחי לשלם תשלום חודשי מכיוון שעלות תחזוקת והפעלת המשחק עולה לחברות המשחקים המון כסף באופן תמידי ורציף.
החברה מעדכנת את הסרברים (Servers), שהם בעצם שרתי המשחק בהם משחקים האנשים מכל רחבי העולם (כל סרבר יכול להכיל 1000-2000 איש).
מדי מס' ימים החברה אשר אחראים למשחק מוציאה עידכונים למשחק (מקומות חדשים, אזורים חדשים, משימות חדשות, דמויות נוספות וכו'...), לפיכך משחק זה הוא משחק שמתעדכן בצורה רציפה ויכול להיות פעיל במשך עשרות שנים.
במשחק, יש לך מס' מטרות, אחת מהן היא לסיים כמה שיותר משימות ולהיתפתח עם הדמות שאתה, עצמך, יוצר.
ניתן לבחור בין 8 גזעים (Races) בסה"כ והם: Nightelves(אלפי לילה), Dwarves (גמדים), Gnome(נומים), Humens(בני אדם), כל אלה הם ה- Alliance (בעלי הברית) והם במשחק בתפקיד ה"טובים". כמובן שגם במשחק הזה, כמו בכל משחק, יש קבוצה של גזעים שהם ה"רעים" ושמם הוא- Horde והם כוללים בתוכם את הגזעים הבאים: Orcs (אורקים), Undead(אל-מתים), Trolls(טרולים), Tauren (טאורן).
נגיעה קטנה בהיסטוריה:
לפי היסטורית המשחק, ה Alliance היו במלחמה עם ה-Horde מאז ומתמיד, עד שה- Burning Leagion , שהוא הליגיון האימפריאלי, נלחם נגדם והשתלט על היבשת.
ל-Horde ול- Alliance היתה רק ברירה אחת באותו זמן והיא להיתאחד ולעמוד יחד נגד הליגיונות של המשמר האימפריאלי, לאחר האיחוד, המשמר האימפריאלי הושמד,והאיחוד היתפרק (החזיק מעמד 4 שנים סה"כ), לפיכך במשחק, כאשר אתה בוחר גזע אתה מתחיל את המשחק באיזורים שונים בהתאם לקבוצה שבה מתחיל הגזע שאתה בוחר.
ישנם דברים רבים שאפשר לעשות במשחק, אחד מהם הוא לבחור 2 מקצועות ולהרוויח מהם כסף ולהכין מהם חפצים לשימוש אישי או למכירה. (כמו – Tailoring, Skinning, Mining Enchanting ועוד).
ניתן לאלף חיה, לארגן התקפות על האויב, להיצטרף לקבוצה עם אנשים מרחבי העלם ועוד דברים רבים נוספים.
משחקיות:
ממשק המשחקיות במשחק הוא נוח מאוד.
ניתן להיתמש בעכבר ובמיקלדת כמובן (כמו בכל משחק), המשחקיות במשחק עצמו ממש ממש פשוטה ומאוד נוחה, כמעט לכל דבר ניתן למצוא קיצורים שמקלים את האיטיות בתור שחקן מתחיל, בנוסף יש אפשרות ליצור קיצורים לפי בחירה (Macros) ולהישתמש בAddons Necrosis ןCosmos שאלו תוכנות עזר שבBlizzard עצמה נתנה רשות חוקית לכל שחקן WoW בעולם ליצור לעצמו דף תצוגה לפי בחירה ולפי סוג הגזע אותו הוא משחק.
דבר שמוסיף למשחק ועושה אותו מיוחד עוד יותר.
גרפיקה:
הגרפיקה, טוב, אין כ"כ הרבה הערות על הגרפיקה, האמת שהגרפיקה פשוט מדהימה יחסית למשחק רשת המוני.
המים נראים בצורה מדהימה, כל דבר קטן, הפנים, הגוף, האוכל, החיות, הצמחיה, הקרקע, הכל נורא פשוט מדהים, פשוט לראות ולא להאמין.
הכל זז ומיתנהג בהתאם למה שהשחקן עושה, הפיסיקליות במשחק פשוט מדהימה, ושוב, יחסית למשחק רשת זו הגרפיקה הטובה ביותר שראיתי.
לדוגמא, הדם, נראה אמיתי למדי, הגלים במים נראים מדהים, כל קסם וקסם שהשחקן עושה נראים פשוט אמיתי (אף-על-פי שזה קסם).
בקיצור, מבחינת הגרפיקה אין ממה להיתאכזב).
סאונד:לפי דעתי הסאונד במשחק מדהים אף יותר מהגרפיקה.
לכל מקום שלא תלך, בכל איזור שלא תידרוך תשמע מוזיקה וסאונד מתאים.
לדוגמא, לכל עיר במשחק יש את המוזיקה המיוחדת שלה, לפיכך כאשר אתה נכנס לעיר אתה כבר יכול להתחיל לזמזם את המוזיקה הקליטה והקלילה כאשר לעיר המסוימת.
כאשר אתה תוקף חיה, אתה תשמע את קולות החיה הזועקת בהתאם לחיה אותה אתה תוקף.
בשבילים, אתה תשמע את קול רקיעות הרגליים בהתאם לאדמה עליה אתה דורך: דשא, חול, שלג, אבנים - לכל אחד מאלה קול שונה וצליל שונה, מה שתורם מאוד לאוירה של המשחק.
כאשר יגיע הלילה תתחיל לשמוע זאבים וצרצרים וכאשר תתחיל לבצבץ השמש בבוקר תוכלו לשמוע את קולות הציפורים.
הסאונד במשחק פשוט מדהים, לפי דעתו הוא מה שעושה את המשחק למדהים כ"כ.
משחק תפקידים המוני הוא משחק שניתן לשחק ברשת עם אנשים מכל רחבי הכולם.
המשחק הוא בתשלום חודשי של כ-11 יורו בחודש.
במשחקים המונים הכרחי לשלם תשלום חודשי מכיוון שעלות תחזוקת והפעלת המשחק עולה לחברות המשחקים המון כסף באופן תמידי ורציף.
החברה מעדכנת את הסרברים (Servers), שהם בעצם שרתי המשחק בהם משחקים האנשים מכל רחבי העולם (כל סרבר יכול להכיל 1000-2000 איש).
מדי מס' ימים החברה אשר אחראים למשחק מוציאה עידכונים למשחק (מקומות חדשים, אזורים חדשים, משימות חדשות, דמויות נוספות וכו'...), לפיכך משחק זה הוא משחק שמתעדכן בצורה רציפה ויכול להיות פעיל במשך עשרות שנים.
במשחק, יש לך מס' מטרות, אחת מהן היא לסיים כמה שיותר משימות ולהיתפתח עם הדמות שאתה, עצמך, יוצר.
ניתן לבחור בין 8 גזעים (Races) בסה"כ והם: Nightelves(אלפי לילה), Dwarves (גמדים), Gnome(נומים), Humens(בני אדם), כל אלה הם ה- Alliance (בעלי הברית) והם במשחק בתפקיד ה"טובים". כמובן שגם במשחק הזה, כמו בכל משחק, יש קבוצה של גזעים שהם ה"רעים" ושמם הוא- Horde והם כוללים בתוכם את הגזעים הבאים: Orcs (אורקים), Undead(אל-מתים), Trolls(טרולים), Tauren (טאורן).
נגיעה קטנה בהיסטוריה:
לפי היסטורית המשחק, ה Alliance היו במלחמה עם ה-Horde מאז ומתמיד, עד שה- Burning Leagion , שהוא הליגיון האימפריאלי, נלחם נגדם והשתלט על היבשת.
ל-Horde ול- Alliance היתה רק ברירה אחת באותו זמן והיא להיתאחד ולעמוד יחד נגד הליגיונות של המשמר האימפריאלי, לאחר האיחוד, המשמר האימפריאלי הושמד,והאיחוד היתפרק (החזיק מעמד 4 שנים סה"כ), לפיכך במשחק, כאשר אתה בוחר גזע אתה מתחיל את המשחק באיזורים שונים בהתאם לקבוצה שבה מתחיל הגזע שאתה בוחר.
ישנם דברים רבים שאפשר לעשות במשחק, אחד מהם הוא לבחור 2 מקצועות ולהרוויח מהם כסף ולהכין מהם חפצים לשימוש אישי או למכירה. (כמו – Tailoring, Skinning, Mining Enchanting ועוד).
ניתן לאלף חיה, לארגן התקפות על האויב, להיצטרף לקבוצה עם אנשים מרחבי העלם ועוד דברים רבים נוספים.
משחקיות:
ממשק המשחקיות במשחק הוא נוח מאוד.
ניתן להיתמש בעכבר ובמיקלדת כמובן (כמו בכל משחק), המשחקיות במשחק עצמו ממש ממש פשוטה ומאוד נוחה, כמעט לכל דבר ניתן למצוא קיצורים שמקלים את האיטיות בתור שחקן מתחיל, בנוסף יש אפשרות ליצור קיצורים לפי בחירה (Macros) ולהישתמש בAddons Necrosis ןCosmos שאלו תוכנות עזר שבBlizzard עצמה נתנה רשות חוקית לכל שחקן WoW בעולם ליצור לעצמו דף תצוגה לפי בחירה ולפי סוג הגזע אותו הוא משחק.
דבר שמוסיף למשחק ועושה אותו מיוחד עוד יותר.
גרפיקה:
הגרפיקה, טוב, אין כ"כ הרבה הערות על הגרפיקה, האמת שהגרפיקה פשוט מדהימה יחסית למשחק רשת המוני.
המים נראים בצורה מדהימה, כל דבר קטן, הפנים, הגוף, האוכל, החיות, הצמחיה, הקרקע, הכל נורא פשוט מדהים, פשוט לראות ולא להאמין.
הכל זז ומיתנהג בהתאם למה שהשחקן עושה, הפיסיקליות במשחק פשוט מדהימה, ושוב, יחסית למשחק רשת זו הגרפיקה הטובה ביותר שראיתי.
לדוגמא, הדם, נראה אמיתי למדי, הגלים במים נראים מדהים, כל קסם וקסם שהשחקן עושה נראים פשוט אמיתי (אף-על-פי שזה קסם).
בקיצור, מבחינת הגרפיקה אין ממה להיתאכזב).
סאונד:לפי דעתי הסאונד במשחק מדהים אף יותר מהגרפיקה.
לכל מקום שלא תלך, בכל איזור שלא תידרוך תשמע מוזיקה וסאונד מתאים.
לדוגמא, לכל עיר במשחק יש את המוזיקה המיוחדת שלה, לפיכך כאשר אתה נכנס לעיר אתה כבר יכול להתחיל לזמזם את המוזיקה הקליטה והקלילה כאשר לעיר המסוימת.
כאשר אתה תוקף חיה, אתה תשמע את קולות החיה הזועקת בהתאם לחיה אותה אתה תוקף.
בשבילים, אתה תשמע את קול רקיעות הרגליים בהתאם לאדמה עליה אתה דורך: דשא, חול, שלג, אבנים - לכל אחד מאלה קול שונה וצליל שונה, מה שתורם מאוד לאוירה של המשחק.
כאשר יגיע הלילה תתחיל לשמוע זאבים וצרצרים וכאשר תתחיל לבצבץ השמש בבוקר תוכלו לשמוע את קולות הציפורים.
הסאונד במשחק פשוט מדהים, לפי דעתו הוא מה שעושה את המשחק למדהים כ"כ.
(קרדיט לדונקי על הסיקור)
תמונות:
World of Warcraft - The Burning Crusade
עם המספרים אי אפשר להתווכח: World of Warcraft הוא משחק המחשב המצליח ביותר בעולם כיום. עם יותר משני מיליון שחקנים בארה"ב, לפחות 1.6 שחקנים באירופה וכ-3.5 מיליון שחקנים בסין. הוא מכניס לקופתה של חברת בליזארד, על פי הערכות, כמיליארד דולרים בשנה.
מיליוני השחקנים חיכו שנתיים עד שהחברה תוציא סוף סוף חבילת הרחבה למשחק, וכש-The Burning Crusade הגיע לבסוף, הוא הפך למשחק הנמכר בקצב המהיר ביותר אי פעם. 2.4 מיליון שחקנים לא יכלו לחכות אפילו רגע נוסף, וקנו אותו ביום שבו הוא יצא לשוק, הופכים את תפקידו של מבקר המשחקים למיותר. מי צריך לחכות לביקורת
World of Warcraft: The Burning Crusade
רשמית כשכולם כבר מבלים להם ביבשת ה-Outlands החדשה ומתקדמים לקראת רמה 70 הנכספת?
בליזארד לא פישלה
לכן, חיכינו גם אנחנו, עד שנתרשם כראוי מחבילת ההרחבה. לשמחתנו, גם הפעם בליזארד לא פישלה. The Burning Crusade היא באמת חבילת הרחבה מצויינת, שמוסיפה "עוד מאותו דבר", בדמות שני גזעים חדשים, יבשת שלמה חדשה והמון יצורים, קווסטים ומבוכים לחקור, אך גם משפרת את המשחק במספר נקודות חשובות, והופכת אותו לממכר יותר מאי פעם.
למתחילים את המשחק מראשיתו, נוספו שני גזעים חדשים למחלוקת בין ה-Horde ל-Alliance. ה-Draenei הם יצורים מסיביים וכחלחלים עם זנב ארוך ומין מחושים כאלו על הפנים שלהם, שהגיעו ל-Azeroth לאחר שספינת החלל שלהם התרסקה. הם מוסיפים לגזעי ה-Alliance הנאים, שוחרי השלום והמשעממים קצת פלפל, עם גודלם העצום והמבטא הרוסי המחוספס שלהם.
ה-Horde, לעומת זאת, קיבלו את ה-Blood Elves, אלפים ששרדו את השמדתה של באר השמש ב-Warcraft 3 והפכו לצמאים לקסם. בניגוד לרוב גזעי ה-Horde האפלים והאלימים, ה-Blood Elves הם גזע נאה, גבוה, ובלונדיני. למעשה, כל הגזע נראה כמו להקת חימום לבריטני ספירס.
שני הגזעים החדשים יוצרים מחדש את האיזון שבין שחקני ה-Horde וה-Alliance. לפני ההרחבה נטען
ששחקנים צעירים נמשכים ל-Alliance "הטובים" והנאים, בעוד ששחקני ה-Horde הם אנשים בוגרים יותר, עם זיקה לאלימות. הגזעים החדשים הם בדיוק ההפך מהסטריאוטיפ – האלפים ה"יפים" הם בצד ה-Horde, בעוד ה-Draenei המשונים והמאיימים הם בצד ה-Alliance, כך שכל שחקן יכול למצוא לעצמו דמות להזדהות איתה בכל אחד מהצדדים.
החיים אחרי 60
הרמה המרבית של הדמויות במשחק עלתה מ-60 ל-70, כך שרבים משחקני WoW שכבר הספיקו להגיע לרמה 60 (בה המשחק השתנה והפך איטי וקשה יותר), חזרו פתאום לבצע קווסטים ולהתקדם ברמות. הדרך בין רמה 60 לרמה 70 רצופה בהרפתקאות חדשות, והן עשר הרמות המהנות ביותר במשחק.
למרות שנוסחת ה-"לך הרוג תריסר מפלצות מסוג א', וחמש מפלצות מסוג ב'" עדיין לא התפוגגה, מפתחי בליזארד מראים שהם למדו משהו מהנסיון והוסיפו תבלין קטן ומהנה לחלק מההרפתקאות. הקווסט האהוב עלי, למשל, כולל רכיבה על Gryphon מעל למחנה אויב, והטלת פצצות ממעל.
(קרדיט לYNET)
תמונות:
World of Warcraft - Wrath of The Lich King
אי אפשר להגיד שלחברת בליזארד היתה עבודה קלה בפיתוח Wrath of the Lich King, חבילת ההרחבה השניה של World of Warcraft. המשחק המקורי המציא מחדש את ז'אנר ה-MMORPG, וה-Burning Crusade, חבילת ההרחבה הראשונה שיצאה לפני שנה וחצי, הקפיצה את בסיס המשתמשים המשלמים ליותר מעשרה מיליון... נראה היה לרוב השחקנים שאין כבר מה לחדש, והמשחק בדרך לארון.
איזה ארון? ההרחבה החדשה, אם בכלל, רק שולחת את כל שאר המשחקים לארון ובולעת עוד מאות שעות משחק של המכורים הכבדים. אם לא נטפלים לבעיות הטכניות הקלות שתוקפות את ההרחבה הטריה, עיקר הטענות כלפיה נשמעות בעיקר מהשחקנים הכבדים, שמתלוננים שהיא ידידותית מדי... בהמשך הכתבה אני אגיד לכם בדיוק מה אני חושב עליהם.
לרגע שכחנו שבליארד היא חברת המשחקים הטובה ביותר בעולם. אנחנו לא נעשה את הטעות הזו שוב.
*הכתבה נכתבה בלשון Alliance אבל פונה גם לבני ה-Horde
הטוב
המנוע הותיק עבר שיפוץ מקיף והכל נראה פשוט טוב
גיוון עצום ומרענן בתוך אזורי המשחק השונים
שינוי כמעט כל היכולות של הדמויות השונות לטובה
העמקת ההיבט הטקטי של המשחק
כל הריידים זמינים גם לעשרה וגם ל-25 שחקנים
משימות חדשניות, מגניבות ומתוסרטות היטב
הרע
העומס הרב על השרתים גורם ללאגים כבדים מהרגיל
אין מספיק שעות משחק ביממה
וההרחבה
מפתיעה אפילו את המעריצים- בליזארד שיחקה אותה והתעלתה על כל הציפיות!
אל הצפון הקפוא!
אני זוכר את ההתרגשות שאחזה בי כשנכנסתי לראשונה לחבילת ההרחבה החדשה, יום שלם אחרי שהיא כבר ישבה לי בידיים. ההתקנה והורדת הפאצ'ים החדשים עברו במהרה- תוך פחות מחצי שעה כבר הצלחתי להתחבר לשרת ולעשות את דרכי לנמל Stormwind בדרכי לתחנה הראשונה שלי ביבשת Northrend, הטונדרה הבוריאנית.
בהרחבה הקודמת, כל השחקנים זרמו לאיזור פתיחה אחד, ושרתים שלמים קרסו או סבלו מלאגים כבדים. הצפיפות הנוראית השפיעה לא רק על יציבות השרתים, אלא שגם לא היה אפשר להתקדם מטר או לסיים משימה בימים הראשונים ב-Outland בלי שיפלו עליך כמה עשרות שחקני Horde צמאי דם שהחליטו לנכס את Hellfire Peninsula כולה לעצמם.
בליזארד למדה רבות מהנסיון המר, ובחבילה החדשה, Wotlk, עומדים לבחירת השחקנים שני אזורי פתיחה, כל אחד מהם גדול יותר ועשיר יותר במשימות מ-Hellfire כולה.
טריילר
כשלא ממצמצים, קופאות העיניים
כשירדתי מהספינה במצודת ואליאנס, דריסת הרגל המשמעותית ביותר של הברית בטונדרה, נדהמתי לראות את הגבעות הקפואות נמתחות עד האופק... המנוע בן ארבע השנים עבר שיפוץ מסיבי נוסף, והאופק רחוק מתמיד.
עזבו את האופק, הכל נראה טוב יותר. באזורים מסוימים מצאתי את עצמי עומד ומשקיף אל המרחק בהשתאות כאילו נפלתי לתוך אחת הסצנות הטובות של שר הטבעות. נזכרתי בהשוואה בימים הראשונים של Age of Conan, בהם יכלתי לעמוד על הר בקצה אחד של מפה ולראות שני שחקנים הולכים מכות על הר בקצה השני, ושמחתי לראות שבליזארד משתפצת בתגובה לתחרות.
גם אם המנוע לא היה עובר שיפוץ, עדיין הייתי מתרשם מעיצוב האזורים המרהיב. כגיימר ותיק, לא קל להרשים אותי, אבל כל אחד מהאזורים בהרחבה החדשה נראה טוב יותר מכל אחד מהאזורים בהרחבה הקודמת! נראה שבליזארד הפנימו את המסר ששחקנים צועקים כבר שנים: אזורים שנראים אותו הדבר מקצה לקצה הם משעממים. בהרחבה החדשה קשה לאבד את הדרך כשמכירים את האזור, ואין שני חלקים שנראים אותו הדבר.
פיזור המשימות, דבש ועוקץ
כדי להמשיך ולסייע בפיזור מסת השחקנים האדירה שנכנסה בבת אחת למפות החדשות, וגם כדי לעודד שחקנים לחקור את כל פינות המפה, בליזארד שינתה את מדיניות המשימות. אם בעבר בכל אזור היו לכל היותר ארבעה מרכזי משימות עיקריים, ובדרך כלל הרבה פחות, בכל אחת מהמפות החדשות אפשר למצוא למעלה משבעה מרכזי משימות שונים.
השפעת הפיזור המוגבר דו-כיוונית: מצד אחד, הרבה יותר קל להתקדם דרך האזורים כשחקנים טריים שלא מכירים אותם בעל פה. מרכז משימות אחד שולח אתכם לאחר, ובדרך כלל בסדר ההתקדמות הנכון ביותר מבחינת רמת קושי.
אך לידידותיות למשתמש יש מחיר- מהירות השלמת המשימות ירדה. בבדיקה זריזה, מספר המשימות הממוצע שמסיימים בכל סיבוב ב-Outland הוא סביבות ה-12-15, ובהרחבה החדשה משהו כמו 4-7.
בליזארד לקחה החלטה שמסייעת לשחקנים החדשים ובעצם גורמת למשימות השונות להוביל אותם בהדרגה ובקצב פחות-או-יותר קבוע דרך אזורי המשחק. השחקנים המהירים והמקצועיים נפגעו קצת, השחקנים המנוסים פחות הרוויחו בענק.
האם המשימות כדאיות?
אז רגע, אם קצב המשימות נמוך יותר, האם הן עדיין משתלמות מבחינת נקודות נסיון? או שאולי עדיף פשוט לחרוש Instances בקבוצה ולהתקדם ברמות?
שוב, לצערי התשובה לא כל כך פשוטה. אמנם קצב המשימות ירד קצת, אבל הפרסים זינקו בכמה עשרות אחוזים. בהתחשב בכך שכמויות הנק"ן בין רמה לרמה לא גדלו בהרבה, נראה שבליזארד מנסה לאזן את הקצב החדש ולהפוך אותו לכדאי בכל זאת. בנוסף, אסור להזניח את מירוץ החימוש מרמה 70 עד רמה 80, בו פרסי ציוד ממשימות משחקים תפקיד מרכזי וקריטי- עד רמה 75 כמעט כל שחקן יחליף את כל הציוד שלו במתנות שקיבל בתמורה להשלמת משימות, ולמי שטוחן מבוכים בשרשרת יהיה קשה להדביק את הפער.
כן, אבל לא מהסיבות שאתם חושבים
אם תשאלו אותי, המשימות כדאיות ואפילו כדאיות מאוד. לא בגלל הרווחים התוך-משחקיים לדמות, אלא בשביל הכיף! ההרחבה החדשה מציגה מגוון משימות אדיר, כמאה וחמישים באזורי הפתיחה (הגעתי ל-135 בטונדרה ו-138 בפיורד לפני שנמאס לי מהם), והגיוון פשוט לא נגמר.
המשימות הפתיעו אותי והגניבו אותי עוד פעם ועוד פעם, כשכבר חשבתי שראיתי את כל סוגי המשימות שהמשחק הזה יכול להציע. אמנם רוב המשימות הן עדיין בנוסחת 'הרוג, אסוף או דבר עם מישהו רחוק', אבל כמעט בכל מרכז משימות יש הפתעה מגניבה.
חובה לציין במיוחד לטובה משימות רכובות. במקום להיות משימות "מסילה" כמו ההפצצות ב-TBC, פעמים רבות השחקנים מקבלים שליטה מלאה בכלי הרכב שלהם (ראו משמאל, דמות הגמד שלי רוכבת על ענק סערה עצום ומשמידה מאה אל-מתים ב-Zul'Drak).
ברגע שתשלטו ברכב יופיע חידוש נוסף: בין אם מדובר בממותה ידידותית, מסוק הפצצה או ענק סערה, נעלמים ה-Actionbars ומופיעה במקומו שורה צבעונית עם יכולותיו של כלי הרכב. לא עוד תחפשו חפצי משימה בתיקים בזמן שהמשימה מתרחשת סביבכם- הממשק החדש מרכז את כל הפעולות האפשריות על כלי רכב לשורה אחת פשוטה.
ארת'אס קופץ לביקור
סיבה טובה אחרונה לבצע את המשימות ולא לרוץ קדימה היא עלילתית נטו. מי שאוהב את סיפורי הרקע ב-World of Warcraft, פשוט מוכרח לבצע כמה מהמשימות. בראיון אמרו נציגי בליזארד שאת ארת'אס, ה-Lich King, הם יחשפו קצת כל פעם, ויעזרו לשחקנים להכיר את האויב הכי נורא שלהם לפני שבכלל תהיה להם אפשרות להתמודד איתו.
כבר באחת המשימות הראשונות ב-Howling Fjord דמותי יצאה למסע בעולם הרוחות, ונתקלה באדון המוות בעצמו. שקשקתי כשהתקרבתי והופתעתי כשה-Lich king גדע את פתיל חייו של הגמד שלי ברגע, אבל לא לפני שהוא סיפר קצת על התכנית הזדונית שלו לגבי האיזור, במיטב המסורת התיאטרלית של משחקי החברה ועם דיבוב אפל ומגניב. מאז כבר נתקלתי ביותר משמונה משימות שונות בהן השליט האפל עולה להופעת אורח, ובכל פעם לומדים משהו חדש על ההתקפה האכזרית של ה-Scourage על עולם המשחק.
סרטון הפתיחה של המשחק
"אני רוצה לגעת בו!"
כל האמור למעלה על המשימות במשחק טוב ויפה, אך בימים עמוסים אלה, כשאלפי דמויות בכל שרת פורצות לאזורי הפתיחה ונאבקות כדי להרוויח את ה-XP, בעיה אחרת צצה. דמיינו שקיבלתם משימה להרוג איזה ראש שבט ברברי שמשרת את ה-Lich King, אתם יודעים בדיוק איפה הוא נמצא, אבל כשאתם מגיעים לשם אתם נתקלים במראה מוזר: שורה ארוכה של שחקנים מהברית ומהעדר עומדים מחוץ לחדר בו האויב נמצא, ומחכים בסבלנות לתורם להרוג אותו...
כמובן, זו ההתרחשות "הטובה", בהרבה מקרים ההמתנה הזו הופכת לשדה קרב עצום כשכולם נלחמים עם כולם על הזכות לחסל את יעד המשימה, ומי שמצליח להנחית עליו את המכה הראשונה ולשרוד עד חיסולו מנצח. בהתחלה התייחסתי לתופעה כאחת מנקודות השפל המעצבנות בהרחבה, אבל אני מודה שאחרי שהתחלתי להסתובב עם כמה חברים ולנצח בעימותים האלה, זה הפך למעין ספורט צדדי ודי מהנה.
בכל אופן, מדובר בתופעה קצרת חיים, ובכל יום שעובר אני נתקל בה פחות כשהשחקנים מתפזרים בצורה די אחידה בין הרמות 70 עד 80 ובין אזורי ההרחבה.
לא על המשימות לבדן...
הזכרנו את המבוכים כאלטרנטיבה לביצוע משימות כדי להרוויח XP, והאלטרנטיבה מעולם לא היתה מושכת יותר. המבוכים בהרחבה החדשה הם פשוט יצירות אומנות מופתיות של עיצוב שלבים ברמה שלא ראינו עד היום בשום משחק MMORPG !
נתחיל מהשינוי המהותי ביותר- רוב המבוכים בהם שיחקתי עד כה ב-WotLK הם מבוכים לא לינאריים, בהם אפשר לחסל את הבוסים ולהתקדם בכמה דרכים. המוני קיצורי דרך חבויים במבוכים, ושחקנים שמשקיעים זמן לנקות את המבוך ולחקור את הפינות החשוכות שלו כמעט תמיד יגלו איזה מעבר סודי שהופך את המבוך לקצר יותר.
ה-Nexus לדוגמה, המבוך הראשון והכי פחות אהוב עליי בהרחבה, יושב לו על אי ב-Borean Tundra והוא בעצם נקודת המפגש המרכזית הראשונה עם תכניותיו של Malygos, דרקון האספקט הכחול שהכריז מלחמה על כל הקוסמים בני התמותה באזרות'. הוא בנוי בצורה שמזכירה קצת את Tempest Keep, רייד ל-25 אנשים מה-Burning Crusade, ואפשר לחסל בו את שלושת הבוסים הראשונים בכל סדר שרוצים.
את הסיבוב הראשון שלי בנקסוס, עם קבוצה שבה כולם היו לבושים במיטב ציוד ה- T6, הצלחנו לסיים רק אחרי כ-35 דקות. בסיבוב הרביעי, כשכבר הכרתי את הקיצורים והדרך היעילה ביותר, סיימתי אותו ב-30 דקות עם קבוצה שבקושי היתה מצוידת ב-Epics... הדוגמה הזו חוזרת כמעט בכל Instance עד כה, עם החריגה של Utgard Keep שבנוי בצורה כמעט לינארית.
עיצוב אומנותי לעילא ולעילא
גם אם נתעלם מעיצוב המבוכים החדשני, לא נוכל להתעלם מהעיצוב האומנותי שלהם- אני לא זוכר מתי קרה לי ב-Burning Crusade שעצרתי בתוך מבוך או רייד ופשוט בהיתי ולקחתי לכידות מסך, והסיבה היא שהם פשוט לא יפים באותה מידה. אני לא אכביר במילים, אבל אתם מוזמנים לדפדף בתמונות המצורפות לכתבה, במיוחד בתמונות מ-Azjol-Nerub ומ-Old Kingdom, שני מבוכים צמודים לרמות 72-75 ב-Dragonblight בהם חודרים אל הממלכה התת קרקעית של אנשי העכביש (שנגועים במחלת האלמוות של ה-Lich King).
שיפור מגניב נוסף למערכת המבוכים קשורה למוניטין. ב- Burning Crusade מערכת המוניטין היתה מסובכת, ובלי לברר באינטרנט מה הדרך הנכונה להרוויח אותו שחקנים לא ממש הצליחו להתקדם בקצב סביר. בהרחבה החדשה אפשר להרוויח מוניטין לכל אחת מארבע הקבוצות הראשיות בכל המבוכים לרמה 80 (כולל Heroics), זאת על ידי לבישת סמל הקבוצה בזמן המשחק במבוך- שיטה קלה וברורה הרבה יותר מהקודמת, שהיתה מבוססת אך ורק על משימות יומיות וחפצי מוניטין.
נגיד שהיו לי יותר מארבעה חברים
באופן אישי, עדיין לא התקדמתי לרמה 80 ולכן לא ראיתי את הריידים החדשים, אפילו לא את Naxxramas. רגע, אנחנו לא מכירים את השם הזה כבר?
בליזארד עשתה "תרגיל" והחליטה לשפץ את הרייד הישן, לעקור אותו ממקומו ב-Eastern Plaguelands ולהעביר אותו ל-Dragonblight כרייד הראשון לרמה 80, וכבסיס המבצעים הראשי של ה-Lich King באזור. מסרטונים של גילדות שכבר נכנסו וההתרשמויות הכלליות נראה שהריידים כמו המבוכים יהיו הצלחה אסתטית ועיצובית, עם הסתייגות אחת קטנה- בליזארד החליטה לקחת עוד צעד גדול לקראת השחקן המזדמן, אותו אחד כמוני שאין לו יותר משעה שעתיים ביום בממוצע ולא יכול לבלות שעות בהרכבת ריידים ל-25 אנשים. כל אחד מהריידים ב-WotLK זמין גם ל-10 שחקנים וגם ל-25, עם פרסים שונים ורמת קושי שונה בכל אחד מהמצבים.
לדברי חברים ב-SK Gaming, הגילדה הראשונה בעולם שניקתה את כל שלושת הריידים החדשים בהרחבה (פחות מיממה וחצי אחרי יציאת ההרחבה כבר היו להם 25 שחקנים ברמה 80, בשם אלוהים, שישיגו חברה!), מערכת הריידים החדשה פשוט לא קשה כמו הקודמת, ולשחקנים שינצלו את הזמן ויצטיידו ב-Epics מהגרסאות ל-10 אנשים יוכלו בקלות לצלוח את הריידים המיועדים ל-25.
באופן אישי? אני לגמרי בעד בליזארד בהחלטה הזו. את המקצוענים הפוצים האלה שום תוכן לא יאתגר לאורך זמן, ולשחקנים הפחות משקיעים (שמהווים אגב את שאר 11 המיליון) פשוט לא תהיה אפשרות להתקדם בצורה סבירה בלי המדיניות הזו- בדיוק כמו שבלי Karazhan ו-Zul'Aman ההתקדמות בציוד הריידים היתה איטית. בכל מקרה, לבליזארד יש עוד לפחות שנה וחצי של תוכן חדש וריידים חדשים, גבוהים וקשים יותר כדי לספק את אוכלוסיית השחקנים המקצועיים.
על Beacon of Light שמעתם?
ההרחבה החדשה מציגה את השינוי הרחב והמקיף ביותר ליכולות ולתכונות הדמויות במשחק אי פעם. כאן בעצם הושקעה רוב עבודת האיזון בתקופת ה-Beta של ההרחבה, וחודש לפני יציאתה בליזארד כבר יישמה את השינויים בשרתי המשחק הראשיים ובחנה אותם בתנאי אמת- Arena, Battlegrounds ו-Raids.
כמה מהשינויים העיקריים שנוגעים לכל הדמויות היו: איחוד ה-Bonus Healing עם Bonus Damage לתכונה אחת- Spell Power, הוספת שתי רמות כשרונות (Talents) חדשות לכל דמות, שתיהן עוצמתיות יותר מכל מה שראינו עד עכשיו, ושינוי רוב הכשרונות והשפעות תכונות הדמות על ביצועיה איתם- לדוגמה פלדין שמתפקד כטנק כבר לא צריך לאסוף Spell Damage, אלא את אותן התכונות שלוחם טנק אוסף.
השינויים התקבלו ברגשות מעורבים בקהילת השחקנים, אך חודש לאחר יישומם קשה לרוב השחקנים לדמיין איך יהיה לחזור למתכונת הקודמת. הכשרונות נהדרים, מתאימים למגוון רחב של סיטואציות ומאפשרים משחק טקטי עמוק בהרבה- על חשבון מחשבה בבחירת הציוד. בעצם בליזארד מצד אחד מצמצמת את הפערים בין שחקנים מיומנים ופחות מיומנים ביד אחת ומגדילה אותו בשניה- שחקן לא מיומן יוכל לבחור בקלות את הציוד שלו, אבל שחקן מיומן יעשה שימוש במגוון היכולות החדשות טוב יותר.
מדובר בעדכון הגדול והיסודי ביותר שמערכת חוקים של MMORPG קיבלה למיטב זכרוני, והוא פוגע בכל הנקודות הנכונות. מאז העדכון יצאו עוד שני עדכונים קטנים שמשפרים את האיזון (בעיקר מחלישים את ה-Retribution Paladins שהיו הרבה יותר מדי חזקים מיד אחרי העדכון המקורי), והכשרונות עובדים חלק כמו חמאה.
משלמים חשבונות ומרוויחים בקרב
ההרחבה החדשה מציעה תוכן חדש לא רק בתחומים המובנים מאליהם- גם מערכת הכלכלה הופכת מורכבת מתמיד. הדירוג המירבי של כל מקצועות האיסוף והייצור עלה מ-375 ל-450, וכמובן עם הקפיצה מגיע מבול של חפצים חדשים, בונוסים מיוחדים וחומרי גלם יקרים.
בנוסף התווסף למשחק מקצוע ה-Inscription, בתרגום חופשי חריתה או הקדשה, מקצוע שמאפשר סוף סוף לדמויות השחקנים לייצר מגילות. אבל התפקיד העיקרי של החרתים חשוב הרבה הרבה יותר ונוגע לאיזון הבסיסי בין הדמויות השונות: מהיום לכל דמות יכולות להיות פעילות עד 3 גלופות עיקריות ו-3 גלופות משניות ברגע נתון. הגלופות מיוצרות ע"י החרתים ומשפרות או משנות יכולות קיימות של הדמות.
לכל דמות יש מספר גלופות אפשריות, וכל שחקן בוחר את השינויים שמתאימים לדמותו ולסיטואציה- גלופות שונות מתאימות ל-PvP, ואחרות ל-Raid. המקצוע החדש מוסיף עומק טקטי עצום ומאפשר לשחקנים מנוסים לשפר את היעילות שלהם פי כמה. אני ציידתי את ה-Holydin שלי בגלופות שהופכת את קסם האור הקדוש שלי למרפא אזורי ואת הבזק האור למרפא-לאורך-זמן (HoT), והיעילות בריידים עלתה משמעותית.
תחרות בריאה ודמות גיבור חולנית
השארתי בכוונה שניים מהחידושים הגדולים ביותר של ההרחבה לסוף, ונתחיל עם נקודות ההישגים (Achievements) החדשות. בדומה להישגים במערכת ה-Xbox Live או אלה ב- Call of Duty ו-Team Fortress 2, גם לעולם של וורקראפט יש מערכת הישגים חדשה, עם כמה מאות הישגים שונים...
בשיא הכנות? זו התוספת שהכי פחות מעניינת אותי, והיא מדברת בעיקר לאנשים שיש להם המון זמן משחק ואת היכולת להשקיע בכל מיני משימות איזוטריות כמו להגיע לכל פינה של כל האזורים במשחק, לקפוץ מגובה 65 מטר בלי למות או להרוג את בני ה-Horde בתוך ערי הבירה שלהם. נקודות ההישגים לא מעניקות פרסים שמשפיעים על איזון המשחק, אלא רק חיות מחמד, חיות רכיבה, תארים מגניבים שמופיעים לפני השם וכל מיני הטבות משניות כאלה.
התוספת הענקית השניה למשחק היא דמות הגיבור הראשונה (Hero Class), אביר המוות. כל אחד יכול ליצור אביר מוות אחד בלבד על כל שרת, והוא מתחיל ברמה 55 ב-Eastern plaguelands כמשרת של ה-Lich King שפורש משירותו. אבירי המוות, קצת בדומה לשאמאנים, הם דמויות DPS מעורבות אך יכולים גם לתפקד כטנק בזכות השריון הכבד שלהם.
היכולות השונות של אבירי המוות מופעלות בשימוש ב-Runic Power, אנרגיה דומה לזו של ה-Rogues או ה-Warriors, ורונות משלושה סוגים (דם, טומאה וקרח), אותן צוברים במהלך קרבות. בהתאם לבחירת הכשרונות של השחקן אבירי מוות יכולים להתמחות בקרב פנים אל פנים, קללות, זימון משרתים אל-מתים או כאמור מגן על-אנושי.
באביר המוות שלי, Deathlard, שיחקתי רק שתי רמות ולא ראיתי את היכולות החזקות יותר שמקבלים בהמשך הדרך, אבל אני יכול להגיד שסגנון המשחק שונה לגמרי משל הדמויות האחרות. בסוף היום הם אכן מרגישים חזקים יותר, במיוחד בקרב נגד דמויות שחקן אחרות- יצא לי לראות לא פעם אביר מוות ברמה 70 שמחסל דמויות ברמה 73 ו-74 כאילו הם היו ילדודס.
אני מניח שבהמשך, כשתפתח העונה החמישית של זירת הקרבות, גם הכוח העצום של אבירי המוות יתוקן כלפי מטה כדי ליצור איזון חדש, אבל בנתיים? הם מאוד מרשימים ומאיימים על שדה הקרב.
בשורה התחתונה
(שבוע חלף...)
את הפסקה הזו אני כותב הרבה אחרי ששאר הכתבה כבר לבשה צורה. אני כבר ברמה 80, ראיתי את רוב המבוכים החדשים, חקרתי כמעט את כל האזורים, התנסיתי בתוספות ובחידושים... והביקורת שלי לא השתנתה. להפך, רק השתכנעתי יותר שמדובר בחבילת ההרחבה הטובה ביותר בז'אנר, ואחת הטובות בכלל בתעשייה אי פעם.
אני מתנצל בפני אותם אלו שחיכו ל-"אבל" ולביקורת שלילית, אבל כשמדובר במשחק שהדבר הכי גרוע ששמענו עליו ממיליוני השחקנים הוא שהוא ידידותי מדי, אני נשאר בלי תחמושת. כן, השרתים קצת קרטעו בימים הראשונים. כן, אבירי המוות עדיין לא מאוזנים ל-PvP. כן, יעבור זמן עד שנדע באמת אם איזון היכולות החדשות מושלם, כשלכולנו יהיה ציוד ברמה 80. אבל כל זה הוא ניטפוק וירידה לדקויות.
אם לרגע שכחנו שבליזארד היא חברת המשחקים הטובה ביותר בעולם, הגיע Wrath of the Lich King והזכיר לנו. זוהי חוויה כיפית, מעניינת וסוחפת מקצה לקצה, וכל מי שסופר את עצמו כחובב משחקים אפילו במקצת חייב לעצמו כמה שעות ב-Northrend.
(קרדיט לvgames)
תמונות:
World of Warcraft - Cataclysm
World of Warcraft: Cataclysm הינה ההרחבה השלישית למשחק התפקידים מרובה השחקנים באינרטנט World of Warcraft שהושק בשנת 2004.
עלילת חבילת ההרחבה תתמקד ב- Deathwing the Destroyer, דרקון רשע שלא הוזכר במשחקי Warcraft מאז הכותר השני - Tides of Darkness. בחזרתו של הדרקון לאזרות', נפגעים מימדי הזמן והעולם, כפי שהכרנו אותו, השתנה וחלקו נהרס כליל.
השינויים הגדולים ביותר במשחק כוללים הצגת שני גזעים חדשים - Worgen וה-Goblins, שינוי תצורת היבשות קלימדור והממלכות המזרחיות,
העלאת הרמה המקסימלית ל-85 ועוד כ-3000 קווסטים חדשים.
(קרדיט לאתר games)
תמונות: